Bélyegzőtől bélyegzőig haladva a 3. túránk a Zselickisfalud-Simonfa szakasz volt, mely a Dél-Dunántúli Kék Túra 8. szakaszának egyik leghosszabb túrája.

A Dél-Dunántúli Kék Túra 8. szakaszának, (38. számú útvonal) távja: 17,5 km

Szintemelkedés 410/380

A menetidő: 5:05 óra ( nekünk kicsit több lett)

Fotók a 3. kék túránkról : https://photos.app.goo.gl/9kqubmNdBv78as759

1. túra beszámolója: Kaposmérő-Szenna – 1. túránk
  2. túra beszámolója: Szenna- Zselickisfalud – 2. túra
  3. 4. túra beszámolója : Simonfa-Gálosfa – 4. túránk a kék túra útvonalán – 8. szakasz

A kék túra 8. szakaszának ismertetése: https://www.termeszetjaro.hu/hu/tour/toebbnapos-gyalogtura/kaposmero-abaliget-vasutallomas-ddk-08-/34345309/

Busszal érkeztünk a faluba. A pecsételés után a Fő utca végén balra fordultunk az útelágazásban, és a löszös talajba süllyedő földúton felkapaszkodtunk a dombok közé, ami a déli órákban kicsit megviselt bennünket, de felérve a hegy gerincére – csodálatos a látvány.

Túra a Zselicben
A Bereknyei-hegy gerincére felérve kinyílik a panoráma. Érdemes itt megállni egy percre, s körbepillantani a Zselic dombvilágán.

Kardosfa felé haladva a kék túra útvonalán, a  millenniumi emlékhársak mellet haladunk el. 1896-ban úgy ültettek el itt 400 hársat, hogy a levegőből nézve az „18M96” szöveg karaktereit formázzák. Azóta persze sok kipusztult közülük, s az erdő többi fája is felnőtt körülöttük, így az alakzat mára nem felismerhető – pláne nem az erdő fái között járkálva. Korábban ezt az ezüst hársast már körbebarangoltuk, most sokat nem nézelődtünk itt, hanem haladtunk tovább.

Érdekesség

A millenniumi emlékhársakról szerettem volna többet megtudni, ezért keresgéltem az emlékerdő témakörben. Igy találtam a következő hírre. Az országban 22 erdőgazdaság 22 hektárnyi fát telepített a Vadászati és Természeti Világkiállítás emlékére, melynek hazánk 50 év után lesz ismét házigazdája.

Az ember és a természet kapcsolatának sokoldalúságát tárja a nagyközönség elé a 2021-es Vadászati és Természeti Világkiállítás. Ennek kapcsán az erdész- és vadászszakma képviseletében a SEFAG Zrt. emlékerdőt telepített.

A zselici emlékerdő 62 ezüst hársfája a levegőből nézve 2021 feliratot formázza.

A Kardosfai Hotel mellett elhaladva az aszfaltozott úton, lehetőség van a Vörös dombra egy kis kitérőt tenni, mert a 256 méter magas dombon egy kilátó áll, melyről a Zselicre nyílik körpanoráma. Mellette épült fel a Zselici Csillagpark, ahol a látogatók a Zselic gyakorlatilag fényszennyezés-mentes égboltján éjszaka a csillagokban gyönyörködhetnek.

Mi már sokszor jártunk itt a környéken, ezért nem mentünk el a kilátóig, folytattuk utunkat tovább a  Berki-patak völgyébe a kis horgásztó mellé. A vízparton pihenő padok vártak bennünket, ahol elfogyasztottuk kis elemózsiánkat.

Az erdős domboldalak közé zárt kis tavacska most kissé mocsaras látvánnyal fogadott bennünket. Korábban a bővízű tóban mindig horgásztak, most alig volt víz benne.

Kis pihenő után az aszfalt úton indulunk tovább a kaszálók mellett. Elhaladunk Ropoly-puszta gazdasági épületei előtt, majd megpillantjuk az útmenti réteken a SEFAG Zrt. fahasználati tanpályáit. A jel hamarosan az erdőbe vezet. Ösvényen kapaszkodunk fel a Vigyázó-domb gerincére, ahol rátérünk a dombhát tetején vezető Postakocsi útra, ami évszázadokkal ezelőtt a Kaposvár és Szigetvár közötti legrövidebb utat jelentette. Ma már csak egy erdőgazdasági gyűjtőút ez, ami alig-alig hullámvasutazva vezet végig a hosszú gerincen, könnyen járható terepet adva a túránknak.

Ezt a könnyű terepet szívesen vettük, mert nagyon nagy volt a meleg.

Kb. félórás út után  jobbra fordulva, szerpentinezve ereszkedünk le a dombhát keleti oldalában a völgy aljára. Kilépve a fák közül megpillantjuk a völgyben húzódó hosszú, keskeny Pölöskei-rétet. Szerencsére ezt az útszakaszt frissen kaszálták és frissen festették a jeleket is. Így elég könnyen haladtunk tovább, nem is gondolva arra, hogy a jobbra fordító jelek egy meredek ösvényre vezetnek. A nagy melegben alig mertünk arra gondolni, hogy a völgyből valahogy majd ki is kell kapaszkodni a Kecske-hát gerincre. Nem volt ez nekünk kis dolog – de felértünk a gerincre 🙂 A Kecskeháti erdészlak mellett elhaladva már reménykedtünk, hogy nincs sok vissza a túrából, de az erdőből kilépve még előttünk volt a Zselic patak völgyének nevezett mező – égető napsütéssel és a forgalma 67-es út padkája. Az út padkája helyett a mező szélébe taposott kis ösvényen haladva értük el Simonfát. A csapat fele volt csak képes a pecsételő helyre felkúszni, a másik fele a falu kis tavának partján várta a transzfer járatot. 🙂

Érdekességek

Zselickisfalud a Zselic leszebb völgye – érdekességek a ZselicrőlZselic legszebb völgye – Zselickisfalud