1. túra – 2020.szeptember 6.

Szakasz: Kaposmérő- Szenna

Táv:7,5 km

Szintemelkedés: 125/95

Menetidő: 2 óra 5 perc

Beszámoló a

2. túra: Szenna- Zselickisfalud

3. túra :Zselickisfalud-Simonfa

4. túra: Simonfa-Gálosfa

Túránkat a természetjáró app segítségével terveztük. A túra részletes leírásától eltérően Kaposmérő házait elhagyva a lovasíjász völgyig szépen aszfaltozott úton haladtunk. Az innen tovább vezető út Kaposdadáig, szintén szépen felújított.

Kaposdadán megpihentünk az esővédő házikóval, kerékpár tárolóval ellátott pihenőnél.

A pihenő utáni szakasz volt talán a túra „legnehezebb” része. Felkapaszkodtunk a dadai dombra, a szép aszfaltozott úton.

Ló meg sehol

Kicsit már kopottas faragott emlékművet láttunk itt. Az emlékműre a 2000. és 1204. évszámokat faragták.

Az emlékművet a Jeruzsálemi Szent János Lovagrend emlékére állították, feltehetően 2000-ben, ezért áll a Máltai kereszten és a lovagrend címerét ábrázoló faragáson ez az évszám. Próbáltam kutakodni, hogy miért 1204. a másik évszám, és miért állították éppen ide.

Forrásul a wikipédia szolgált.

A Magyarország  már a XII. század elején kapcsolódott a lovagrend történelmébe. II András király részt vett szentföldi zarándoklatban és keresztes hadjáratokban. 1135-ben Jeruzsálemben magyar ispotályt rendeztek be magyar zarándokok részére és szinte ezzel egyidejűleg  hazánkban is megjelentek a jánosrendi ispotályok, rendházak. Magyarország állomása volt a Szentföldi szárazföldi zarándoklatoknak, ezért a rend ereje nagy részét az átutazók gondviselésére, védelmére fordította és a pogány veszélyek ellen hadakozott.

Mottójuk: ” A hit védelme és a rászorulók szolgálata.”

A „jánoslovagoknak”  több tucat rendházuk és erődítményük  volt hazánkban, a XIII. század végén 30 helyen volt rendház. pl. a somogy megyei Csurgón 1217. óta, több forrás szerint Kaposdadán a XIII. század óta volt rendházuk.

Az emlékművön szerepeltetett 1204. évszám, feltehetően a település alapításának éve.

A máltai kereszt négy ága a négy legfontosabb erényt jelképezi. A kereszt négy ágának jelentése  1. mértékletesség 2. állhatatosság 3. igazságosság 4. bölcsesség

A nyolc ág jelentése:

Lelki tisztaság
 Becsületesség
Példamutató élet
Rászorulók önzetlen segítése
Törekvés az igazságra
Törekvés a békességre
Tolerancia és megbocsátás
A nehézségek és az üldöztetés elviselése

Látjuk a jelet, kiértünk a fényre

Égő csipkebokor

A kis túlélő

Már látjuk Szennát és a templomtornyot

A Szennai skanzent érdemes megtekinteni. Szerintem kihagyhatatlan szépség a templom festett kazettás mennyezete.

A skanzen pénztárában szép faragott pecséttel bélyegzést is kértünk az igazoló füzetünkbe.  A kék túra pecsételő hely  viszont a Bárdi utca sarkán levő Vadász presszó pihenőjében van. Mi mindenképpen szerettük volna mindkét pecsétet az első túránk örömére.

A presszó sajnos éppen zárva volt és a világért sem zavartuk volna meg a kocsmáros délutáni pihenőjét.

A skanzen melletti parkoló pihenőjében vártuk a „szervezett szállítást, olyan nagy örömmel, hogy még egy telefont is ott hagytunk a szennai szerencsés megtalálónak. kb. 2 óra múlva visszamentünk a telefonért. Mi voltunk a szerencsések.