A Waldorf módszer egy gyermekközpontú pedagógiai irányzat, melyet a szakirodalom úgy is emleget, hogy a fej, a kéz és a szív pedagógiája és a szabad játékot, a művészeteket részesíti előnyben a gyermek nevelése során.

A módszer játékeszközei az ember és a természet harmóniáját próbálják szemléltetni. Az elgépiesedett ipari-tárgyi szemlélettel szemben a hagyományos, természetes alapanyagokat, a sorozatgyártás helyett a kézművességet részesíti előnyben. A túl díszített, sok apró részlettel ellátott, modellszerű műanyag játékok helyett egyszerű formákkal, sokszor arc nélküli figurákkal ösztönzik a gyermeket a gondolkodásra, fantáziájának aktivizálására, kreativitásra, megtapasztalásra.

A játék legfontosabb része, hogy egy „szerepet” játszik a gyermek, elképzeli, „mintha” a mese birodalmába lépne be. Nem kapja készen a játékot, hanem saját ütemében, fejlettségi szintjének megfelelően „használja” a játékszert.

Vekerdy Tamás szerint a legfejlesztőbb tevékenység a szabad játék lehetőségének biztosítása gyermekeink számára.

A fából, gyapjúból készült játékszerek tartóssága közismert. A kis fa figurákkal való játéknak csak a képzelet szab határt, észrevétlenül fejleszti a kisgyermek érzelmi világát és beszédkészségét. Tanulhatók velük a színek, a formák, méretek. Szemléltethetjük velük a hét napjainak, évszakoknak, ünnepeknek a ritmikus ismétlődését. Készíthetünk nekik doboz házat és termésekkel, kavicsokkal, mesés birodalmat építhetünk köréjük. A festetlen, natúr, fa figura közös játék során kifesthető, öltöztethető.

Waldorf manóimmal az a célom, hogy a velük játszó gyermekek testileg egészségesen, lelkileg szabadon és szellemileg kreatívan játszhassanak.

 A fa és a gyapjú tapintása már készítés közben is örömmel tölti el az embert. Bővebben a játékról itt.

Kapcsolódó tartalom: csendes könyv

20201205_222200.jpg